Vad hette Power tidigare: Från Expert till dagens elektronikkedja

Power hette tidigare Expert i Sverige. Elektronikkedjan Power, som idag är en välkänd aktör på den svenska marknaden, har en historia som sträcker sig tillbaka till varumärket Expert. Expert var en del av en europeisk marknadsföringssamverkan som grundades i Schweiz 1967 under namnet Intercop, med svensken Gunnar Nygren som ledare..

Experts historia i Sverige

Expert etablerade sig som en av de största hemelektronikkedjorna i världen efter namnbytet från Intercop 1971. I Sverige fick kedjan särskild betydelse när den köptes upp av KF (Kooperativa Förbundet) under 1990-talet. Expert Sverige AB var under många år en dominerande aktör på den svenska hemelektronikmarknaden.

Kedjan hade butiker över hela landet och var känd för sitt breda sortiment av hemelektronik, vitvaror och andra tekniska produkter. Expert byggde upp ett starkt varumärke i Sverige och var för många konsumenter det självklara valet vid köp av elektronik.

Konkursen och försvinnandet från Sverige

Expert Sverige AB gick i konkurs 2012, vilket innebar att kedjan försvann från den svenska marknaden. Detta var ett betydande skifte i den svenska detaljhandeln för hemelektronik och lämnade ett tomrum som andra aktörer snabbt försökte fylla.

Efter konkursen försvann Expert-namnet från den svenska marknaden, och det skulle dröja flera år innan Power som varumärke skulle göra entré i Sverige. Konkursen markerade slutet för en era inom svensk hemelektronikhandel.

Powers etablering i Norden

Power etablerades som företag i Danmark 2015 och började sin expansion i de nordiska länderna. Kedjan etablerade sig snabbt i både Norge och Finland, där den byggde upp en stark närvaro på marknaden för hemelektronik.

I Sverige lanserades Power.se 2017, men det var endast en e-handelsplattform utan fysiska butiker. Detta var Powers första steg för att återinträda på den svenska marknaden, men den verkliga expansionen skulle komma senare.

Powers återkomst till Sverige

Det stora genombrottet för Power i Sverige kom 2023 när företaget tog över Mediamarkts 29 varuhus. Detta var en strategisk satsning för att etablera sig som en betydande aktör på den svenska marknaden för hemelektronik.

Med övertagandet av Mediamarkts varuhus kunde Power snabbt etablera en omfattande fysisk närvaro i Sverige. Företaget fokuserar på en omnikanal-strategi där fysiska butiker kombineras med e-handel för att möta kundernas behov. Idag är Power en etablerad aktör på den svenska marknaden, men många kommer fortfarande ihåg kedjan under dess tidigare namn Expert.

Senaste

spot_img

Läs också

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Stay on op - Ge the daily news in your inbox